Vervangen van de draagarmlagersteun.

Het probleem.

Bij het demonteren van de auto bleek dat de flens van de linker draagarmlagersteun was weggeroest. Nadere inspectie leerde dat de steun niet te redden was: de steun bestaat uit twee stukken staal van 2 en 1 mm dik) die op elkaar zijn gelast. Tussen beide platen is vocht gekomen en heeft zich veel roest gevormd waardoor de dunne plaat (die in de doos zit) gedeeltelijk weg is.

Om dit goed op te lossen is een andere steun nodig, die uit een sloper is gehaald. Ook deze steun had een geroeste onderflens. Deze flens is vervangen, evenals een stukje bovenflens. Daarna is de binnenzijde van de steun gestraald en is daarna behandeld met twee lagen Brunox, een roestomvormer en een epoxy grondlaag. Eventuele roestsporen zijn op deze wijze (zo goed mogelijk) onschadelijk gemaakt. De buitenzijde zal samen met het chassis worden gestraald
Na gereedkomen van het chassis zullen alle holle ruimten waarschijnlijk met Mike Sanders  vet worden behandeld.

Afstelgereedschap.

Om de buitenste linker draagarmlagersteun te vervangen, is grote precisie nodig. Als de positie van deze steun horizontaal, vertikaal of in dwarsrichting afwijkt, zal de sporing van het achterwiel fout zijn. Er zijn geen mogelijkheden om later de sporing bij te stellen.

Het afstelgereedschap dat hiervoor gebruikt wordt, bestaat uit een afstelbuis van 60 mm diameter en een wanddikte van 3 mm. Om de positie van de buitenste steun te bepalen, wordt gebruik gemaakt van de binnenste steunen, zowel links als rechts. De diameter van de binnenste draagarmsteunen is 66 mm, die van de buitenste steunen is 80 mm. Van dit verschil is gebruik gemaakt.

Op de buis zijn twee maal drie nokken van 3 mm dikte gelast op de plaats waar de buis door de binnenste draagarmsteunen steekt (zie foto’s). Door de 3 nokken is de positie buis gefixeerd en is er geen speling tussen buis en binnenste draagarmsteunen.

Ter plaatse van de buitenste draagarmlagersteun (die vervangen gaat worden) zijn 3 nokken van 10 mm gelast. Om een precieze passing te krijgen is de onderzijde van de afstelbuis gemarkeerd (zodat de nokken altijd op de zelfde positie zitten), en zijn de nokken tot op 0,1 mm pas gemaakt.
Daarmee is de horizontale en verticale positionering van de draagarmlagersteun geborgd (er van uitgaande dat de oude draagarmlagerplaat op de goede positie zat).

Voor de dwarse positionering is een afstandhouder gemaakt van 93 mm, bestaande uit 3 pennen die op een stalen ring zijn gelast. Deze afstandhouder wordt geplaatst tussen buitenste en binnenste draagarmlagersteun.
In de afstelbuis kan een pen van 10 mm dikte worden gestoken, direct onder de binnenste draagarmlagersteun. Via een oog met opgelast draageind en een klembeugel wordt de nieuwe buitenste draagarmlagersteun exact op de juiste afstand en parallel gesitueerd. Daarna kan de nieuwe draagarmlagersteun worden vast gelast.

Let op! Het is van belang te checken of de binnenste draagarmlagersteun niet door het uitpersen van de draagarm verbogen of verschoven is. In mijn geval was dit in orde, maar bleek dat de buitenste draagarmlagersteun, die toch al flink doorgeroest was, aan de bovenzijde ca. 1,5 mm naar buiten gebogen was. Waarschijnlijk is dat door het persen gekomen. Op de foto is te zien dat draagarm niet meer rondom dragend terug geplaatst kan worden. Ook met de afstandsbus bleek dat er speling is. Met andere woorden: Als deze draagarmlagersteun in betere conditie was geweest, had deze alsnog vervangen moeten worden.

Als een draagarm erg vast zit, beperkt de kracht om de draagarm eruit de persen. In mijn geval heb een autokrik gebruikt en houtblokken, en maximale kracht erop gezet. Toen dat geen effect had is een scherpe beitel aan de buitenzijde tussen steun en draagarmflens geslagen, waarna de draagarm los kwam. Waarschijnlijk is door die grote kracht het toch al verzwakte materiaal verbogen.

Het vervangen van een draagarmlagersteun.

Het vervangen van een draagarmlagersteun (dal-steun) is relatief eenvoudig. Het vraagt nauwgezetheid en veel tijd. Een afstelapparaat is nodig om de nieuwe draagarmlagersteun parallel en op de juiste afstand te plaatsen.

De volgorde is:

  1. check de positie van de te vervangen dal-steun met het afstelapparaat, vergelijk zo nodig met de positie aan de andere kant van de auto. Er mag geen verschil zijn;
  2. verwijder de kofferbodem;
  3. verwijder de bodemplaat onder de dwarstraverse;
  4. zaag de dwarsbalk (steun rugleuning) door en slijp de koperlas met het binnenscherm weg;
  5. breng een verstevigingsconstructie aan in het chassis (let op dat er onder de verstevigingsconstructie geen puntlassen zitten die later nog los geboord moeten worden, doe dit vooraf)
  6. verwijder het deksel op de lagersteundoos;
  7. fixeer (in lengterichting) de positie van het binnenscherm aan het chassis
  8. boor de puntlassen uit waarmee de dal-steun is bevestigd aan de dwarstraverse (8 mm boor zodat de steun echt los is, en los hakken niet nodig is)
  9. verwijder een deel van het binnenscherm om de dal-steun vrij te maken;
  10. verwijder schotje van lagersteundoos;
  11. zaag de steun zo door, dat de achterste deel van de dal-steun aan de kofferbalk blijft zitten, zodat er maatvoering voor de nieuwe dal-steun overblijft
  12. verwijder de dal-steun, maak ook het achterste deel van de dal-steun los van de de kofferbalk en binnenscherm;
  13. plaats nieuwe dal-steun met behulp van het afstelapparaat. Check uitlijning, horizontaal, verticaal, dwarsrichting;
  14. pas voor het vast lassen eerst alle andere delen (schotje en deksel lagersteundoos, reparatiedeel kofferbalk);
  15. vast lassen, slijpen en klaar!

De nieuwe dal-steun, die uit de sloper komt, had zoals gebruikelijk een  geroeste onderflens. Deze is vervangen, evenals een stukje bovenflens. Daarna is de binnenzijde van de steun gestraald. De buitenzijde zal samen met het chassis worden gestraald. De binnenzijde is behandeld met twee lagen Brunox, een roestomvormer en epoxygrondlaag. Diepliggende roestsporen zijn op deze wijze (zo goed mogelijk) onschadelijk gemaakt. Als afwerklaag is een laag 2-k epoxy aangebracht. Na gereedkomen van het chassis zullen alle holle ruimten met Mike Sanders vet worden behandeld.

2 gedachten over “Vervangen van de draagarmlagersteun.

  1. Wim Pontfoort

    Hoi Dick,
    Nog even druk geweest dus afgelopen dagen.
    Een mooi verslag zo!
    Leuk dat ik even in beeld ben.
    Een goede jaarwisseling en tot 2013!

    Wim

Plaats een reactie